RENDEZVÉNYEK / Eredmények, tudósítások

Zárónyilatkozat

a  „Mit
akarnak a balatoni horgászok?" címmel

2006. szeptember 24-én Balatonalmádiban megtartott konferencia
állásfoglalása.

 

A konferencia résztvevői
megértéssel vették tudomásul, hogy a meghívott állami- és társadalmi
szervezetek vezetői az adott időpontban nem tudták szervezetüket képviselni. A
konferencián résztvevők megállapodtak abban, hogy a magyar horgásztársadalom
Balatonnal kapcsolatos véleményét, a konferencián elhangzottakat, a
leglényegesebb megállapításokat és javaslatokat záró-nyilatkozatban rögzítik és
valamennyi  meghívottnak és résztvevőnek
megküldik.

A konferencián
megállapításra került, hogy a Balatonon jelenleg mintegy 60-70 ezren
horgásznak, a horgászok a tó körüli, illetve más régiók horgászegyesületeihez
tartoznak. A horgászati tevékenység mellett az egyesületek az érdekeltségi
területeiken aktívan vesznek részt a Balaton környezetének védelmében, a
vízpart tisztán tartásában és a horgászati feltételek javításában.

Sajnos a horgászok és
szervezeteik érdekérvényesítő képessége nem mindig eredményes. Példa rá az
elmúlt évek néhány jogi szabályozása, amelyek – pl. a kikötő rendelet, a
hajózási előírások, vagy más szabályok – indokolatlanul sújtják a balatoni
horgásztársadalmat. Amíg gomba módra szaporodnak a költséges vitorláskikötők,
addig a jóval környezetbarátabb közösségi horgászkikötők rendeleti
hiányosság  (e típus elismerésének
hiánya)  következtében ellehetetlenülnek.
Hasonló példákat lehetne hozni a parti- és csónakos horgászat helyzetét rontó
intézkedésekről, akkor, amikor egyre jobban hangsúlyozásra kerül a
horgászturizmus helyzete és fontossága.

Mindezek alapján a
résztvevők fontosnak ítélték a következőket:


1.
A
Balaton halállományának kialakításában és hasznosításában elsősorban a
horgászat és a     horgászturizmus érdekeit kell szem előtt tartani. A balatoni
halászati tevékenység csak kiszolgáló jelleggel, elsősorban a főszezonon kívül
és meghatározóan állományszabályzó jelleggel legyen jelen a tavon. Gazdasági
jellegű halászat a horgászturizmus ellen hat.

A
víz hasznosítójának, a Balatoni Halászati Zrt -nek jóval nagyobb gondot kell
fordítania a halvédelem, a halászati őrzés feladatainak ellátására és ebben a
horgászszervezeteknek is partnereknek kell lenniük.


2.
A
horgászat, a horgász látogatottság növekedése ellen szól a parti- és csónakos
horgászati lehetőségek szűkülése és
a horgász- hobbi csónakok elhelyezésével kapcsolatos áldatlan állapotok. A horgászati lehetőségek
bővítése céljából konkrétan át kell tekinteni a horgászati feltételek javíthatóságát.

Elsősorban a parti horgászat lehetőségeit kell
számba venni – és ahol az lehetséges,
a jelenleg horgászok elől elzárt partszakaszokat az elő- és utószezonban meg kell nyitni (ilyenek: a
strandok, főszezonon túl üzemen kívül lévő hotelek, vendéglátóhelyek, közösségi
üdülők előtti partszakaszok).

Érvényt kell szerezni a halászatról, horgászatról szóló törvény szolgalmi előírásának,
mely szerint  a terület tulajdonosa
köteles tűrni a vízparti területén folyó horgászati tevékenységet. Az önkormányzatoknál
is el kell érni a lezárt vízparti, a vízpart megközelítését lehetővé tevő területek időszakos, vagy teljes körű
használati lehetőségét. A használati feltételeket az önkormányzatok, a halászati hasznosító, illetve a
horgászszervezetek megállapodásokban rögzítsék.


3.
Fel
kell gyorsítani a kedvtelési célú csónakkikötők kialakítását. Ennek érdekében
fel kell oldani a jelenlegi szabályozások ellentmondásait. A szabályozásban
elsősorban a kikötőlétesítés túlzóan szigorú feltételrendszerét szükséges
megváltoztatni. A horgász csónakkikötők létesítésénél a környezetbarát és praktikussági
szempontokat kell figyelembe venni és nem lehet a közcélú kikötőkre vonatkozó
jóval szigorúbb feltételeket megszabni. A kikötők létesítése és engedélyezése
során alkalmazott, túlzottan bürokratikus eljárást a hatékonyság és a megfelelő
gyorsaság irányába kell formálni. El kell
érni, hogy a kis létszámú balatoni egyesületek vezetése ne kerüljön lehetetlen helyzetbe
a sokirányú kötelezettségek  előírásával.
 Ne kizárólag  a  létesítő
egyesület kilincseljen a különböző szakhatósági állásfoglalásokért,
hanem ebben az engedélyező szakhatóság nyújtson segítséget.


4.
Ha a
horgászatot, a horgászturizmust államilag és a térségben fejleszteni kívánják,
akkor   a következőket kell látni. A tó
körül biztosított pl. a szállás, az ellátás, a horgászcikk kereskedelem, a
területi engedély ellátás. Fejlődés viszont csak akkor várható, ha a halállomány
horgászatilag egyre vonzóbbá válik, ha a parti horgászlehetőségek megmaradnak,
növekednek, ha a csónakkikötés, a – tárolás és a horgászcsónak – bérlés helyzete
javul, a horgászati információk és propaganda bővülése is megvalósul. A Balaton-part
rendezési tervében a horgászat fejlesztésének elképzeléseit is be kell illeszteni.

A horgászszervezetek képviselőivel együtt át
kell tekinteni: hol van lehetőség horgásztanyák
és horgászcsónak-kikötők létesítésére? E tervekben a horgászturisztikai szempontokat fokozottabban kell érvényesíteni.


5.
A
csónakos, nyíltvízi horgászat gyakorlása során többirányú és szinte
betarthatatlan szabályozások érvényesülnek, ezek ésszerűsítését el kell érni.
Ugyancsak előrelépés lenne ha a Balaton parti sávja – a déli parton 300 m, az északi parton 100 m- ténylegesen horgászsáv lenne.
Itt halászati tevékenység ne folyjon, és a kikötők közvetlen környékének kivételével a csónakok forgalmán kívül más
hajózási tevékenység ne zavarja a horgászatot.


6.
A
nádas-állomány védelme nemzeti érdek és ez a balatoni horgászok érdeke is. A hagyományos nádi horgászati módszer nagyobb
népszerűségnek örvend a nyíltvízi süllőzésnél
is. A nádfalon való horgászatot – a horgászszervezetekkel való egyeztetés és egyetértés mellett – a balatoni
horgászrendben célszerű szabályozni.


7.
A
horgászszervezeteknek és az önkormányzatoknak sok kérdésben hasonlóak a
törekvéseik, ezért természetes partnerek. El kell érni, hogy az együttműködés
tovább erősödjön az önkormányzatok
és horgászszervezetek között. Különösen sokat tehetnek közösen a horgászat számára rendelkezésre álló parti területek,
mólók létrehozásában és fenntartásában.


8.
A tó
halászati haszonbérlőjével, a Balatoni Halászati Zrt -vel kialakult szakmai kapcsolatokat
a területi engedélyek kiadásában, a halasításoknál, a halőrzésben fenn kell tartani és javítani kell. A Zrt -nek a
területi engedélyek kiadásán kívül nagyobb figyelmet kell fordítania a parti- és csónakos horgászati lehetőségek
megtartására, fejlesztésére,  a halasítások megfelelő társadalmi
kontrolljára, és nem utolsó sorban a halvédelem igen fontos kérdéseire. A halgazdálkodás, a horgászat számára vonzó
halállomány fenntartása, kialakítása
érdekében több konzultációra, elemzésre van szükség és nagyobb mértékben kell
a horgászszervezetek véleményére támaszkodni. A területi engedély-árak meghatározásában
is konszenzusra kell törekedni.

A konferencia résztvevői
arra törekednek, hogy a balatoni horgászat, a balatoni horgászturizmus az
adottságok kihasználásával és a lehetőségek megteremtésével a jövőben tovább
fejlődhessen.

Felkérik a felelős
állami- és társadalmi szervezeteket, hogy a horgászat  lehetőségeinek javítását saját területükön
segítsék elő.

 

Balatonalmádi, 2006.
szeptember 24.

 

  dr. Táncsics Aladár                            Szalay Ferenc                                dr. Szabó  Imre

    HEVMESZ elnöke                       MOHOSZ
ügyvezető elnöke                        MOHOSZ elnöke

                                            Balatoni Együttműködési Fórum elnöke

Megosztás: